Apa Sudah jadi dengan bangsa Rohingya

Baru-baru ini kecoh dengan keadaan Rohingya yang kini mendapat perhatian semula dan kali ini bukan berlaku kat Myanmar tapi berlaku di bandar utama malaysia iaitu di Kuala Lumpur.

bangsa rohingya telah mengadakan demonstrasi secara tidak sah di KL dan boleh dikatakan hampir 1000 orang rohingya berhimpun dengan tujuan membantah kerajaan Myanmar yang masih berlaku kejam serta menindas rohingya secara berterusan.

Apa Sudah jadi dengan bangsa Rohingya
Apa Sudah jadi dengan bangsa Rohingya
sudahlah Malaysia ini dah ada masalah dalaman tersendiri dan mereka menambah lagi beban-beban yang ada siap buat demonstrasi bagai macam negara dorang punya... tak malu...

kita pun dah tahu bangsa dorang ni pun berasal dari tanah bengar iaitu kat selatan bangladesh kemudian dibawa oleh orang2x british sebagai orang buruh di Myanmar. 

pastu Myanmar dah mencapai kemerdekaan dan mereka tak mengiktiraf kewarganegaraannya dengan alasan dorang tak nak jadi bangsa Myanmar dan mahu kekalkan identiti sebagai Rohingya. Myanmar pun apa lagi menggunakan pendekatan yang ada dengan mendesak bangsa ini keluar dari negara Myanmar sehingga Rohingya menjadi pelarian sampailah sekarang

kalau di negara sendiri pun mereka tak mahu berintegrasi, apa lagi di negara orang seperti Malaysia? Mereka pasti duduk dalam komuniti sendiri dan berkeras untuk mengekalkan identiti etnik mereka, dan mula membuat tuntutan hak yang bukan2 dan mungkin menimbulkan masalah rusuhan kaum dengan masyarakat lokal di belakang hari.

negara Bangladesh tak terima kedatangan dorang atas sebab banyak melakukan masalah dengan orang bangladesh sendiri sampai kerajaan bangladesh terpaksa menutup sempadan ke Bangladesh.

Masalah Yang Dilakukan Oleh Rohingya

Antara masalah yang ditimbulkan oleh bangsa Rohingya adalah membakar kuil buddha bagi penganut buddha di Bangladesh sebagai melepas dendam dorang kat negara Myanmar. Dan dari situasi ini berlaku ketegangan antara dua negara iaitu Myanmar dan Bangladesh walaupun Bangladesh tahu bukan negara dorang yang buat padahal Rohingya yang porak perandakan kuil buddha

Dan kerana sikap ini kebanyakkan negara tidak mengiktiraf kedatangan mereka dan Malaysia sendiri yang sanggup menerima kedatangan dorang ini atas dasar kasihan dan simpati terhadap mereka yang menjadi pelarian serta diperlakukan dengan zalim. 

Malaysia sendiri sanggup memberi bantuan dari segi makanan, minuman serta perubatan untuk dorang ni. Tapi untuk memberi mereka tempat berteduh di sini mohon fikir panjang kelak takut kita menyesal tak sudah. 

Persoalan sampai bila kita mahu membantu pelarian rohingya dari Myanmar? Sepatutnya Myanmar sendiri menyelesaikan masalah isu ini dan bukannya lepas tangan dengan membiarkan Malaysia atau Thailan membantu dorang ini atas dasar Kemanusiaan. 

Salah satu inisiatif bagi membantu masalah ini berlarutan adalah mengadakan pelan damai antara Myanmar dengan Rohingya walaupun ini akan memakan masa yang sangat lama tapi ini sedikit dapat membantu meleraikan masalah dari berlanjutan ke lebih teruk.

bangsa seperti ini kita tidak boleh pandang rendah sama sekali kerana mereka mempunya ego yang kuat dan tak mustahil mereka sanggup merampas negara orang dengan cara yang tersendiri seperti apa yang dilakukan oleh Bangsa Yahudi walaupun Rohingya muslim tapi sikap mereka sangat menjengkelkan dengan ego yg tinggi. 

ini dari sudut rohingya.. 

tak masuk lagi dari sudut Myanmar sendiri yang berlaku kejam tentang bangsa ini.. kenapa Myanmar berlaku kejam kat dorang ini.. kenapa Suu kyii sendiri yang dapat nobel keamanann sedunia pun tak terima bangsa ini. 

kalau tak kerana sikap rohingya sendiri tak mungkin berlaku pertelengkahan yang berpanjangan ini. 


2 comments

isu Rohingya memang rumit...

konflik antarabangsa ambik masa..

golongan pemimpin boleh selesa...

rakyat...menderita..

Pemimpin yang bawa onak dalam masyarakat .

dunia masih belum aman.. penuh dengan porak peranda.. ada je isu yang diketengahkan..